Door toenemende digitale dienstverlening is er een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Bedrijven die hun klanten een makkelijke, veilige en betrouwbare manier om in te loggen bieden, winnen terrein. Door in te loggen met iDIN – met de vertrouwde inlogmiddelen van de eigen bank – kan een klant zijn identiteit gemakkelijk online bevestigen. De bank geeft zekerheid over die identiteit, omdat de klant zich persoonlijk heeft gelegitimeerd bij het openen van zijn bankrekening.

Uit onderzoek voor het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat we slordig met onze wachtwoorden omspringen. Dat werkt onder andere identiteitsfraude in de hand. Volgens digitaal beveiligingsbedrijf Norton Security heeft 14 procent van de Nederlandse consumenten in 2016 te maken gehad met cybercriminaliteit zoals identiteitsfraude. Het risico van identiteitsfraude is bij het gebruik van iDIN minimaal door uitgebreide en onder toezicht staande identificatieverplichtingen van de bank. Daarnaast wordt actieve fraudemonitoring ingezet zodat dat ook wordt gebruikt bij het betalingsverkeer.

Bij inloggen met iDIN hoeven consumenten zelf geen verschillende wachtwoorden meer te verzinnen en te onthouden. Ze kunnen inloggen zoals ze dat bij internetbankieren gewend zijn, met veilige inlogapparaatjes, SMS-berichten of in de toekomst mobiele apps. Websites kunnen iDIN naast andere inlog- en identificatiemethoden aanbieden. Zo kan de klant zelf kiezen.

Ondertekenen.nl

Kick Willemse, directeur Evidos, ontwikkelde 5 jaar geleden Ondertekenen.nl. Aanvankelijk ging het digitaal ondertekenen van waardevolle documenten met DigiD en eHerkenning. Sinds januari is daar iDIN aan toegevoegd. Willemse: “Het voordeel van iDIN is dat we precies weten wie de handtekening zet. De persoon in kwestie is namelijk al door zijn bank geïdentificeerd. Alle controles hebben al plaatsgevonden.”

Ondertekenen.nl is de belangrijkste clouddienst van Evidos. Willemse legt uit: “Evidos staat voor digitale bedrijfskracht. Het elektronisch ondertekenen van documenten heeft vergelijkbare rechtsgeldigheid als het krabbeltje op papier, de geschreven handtekening. In veel gevallen is de digitale bewijskracht zelfs sterker. Onze klanten – onder andere notarissen, advocaten, makelaars en onderwijsinstellingen – sluiten een contract met ons af. Wij verzenden dan de documenten naar de ontvangende partij die vervolgens een digitale handtekening zet en de stukken retourneert. Met de komst van iDIN is dit hele digitale proces nog betrouwbaarder geworden. Wij zijn van mening dat 95 procent van de documenten die in het rechtsverkeer rondgaan – de onderhandse aktes – dankzij iDIN betrouwbaar digitaal ondertekend kan worden.”

Willemse kijkt uit naar een mobiele versie van iDIN die begin volgend jaar wordt verwacht. Vanaf dat moment kan de ondertekenaar ook via zijn mobiel eenvoudig aantonen wie hij is.

Financiële sector en de vastgoedmarkt

“Steeds meer zakelijke dienstverleners ontdekken de voordelen van iDIN. Wij krijgen aanvragen vanuit de financiële dienstverlening, verzekeraars, de vastgoedmarkt, maar ook leasemaatschappijen die contracten dankzij iDIN digitaal laten ondertekenen. Zo zet Makelaarsland inmiddels iDIN in bij het ondertekenen van voorlopige koopaktes. Ook de Koninklijke Notariële Beroepsgroep (KNB) ondersteunt het digitaal ondertekenen van voorlopige koopaktes. Dankzij iDIN kan vervolgens ook de hypotheek snel geregeld worden. Voordeel voor de koper is dat ze niet voor elk wissewasje naar de notaris of de makelaar hoeven te gaan. Het hele proces kan digitaal worden afgehandeld en dat zorgt ervoor dat de koop van een huis snel geregeld kan worden.”

Advocatuur

Willemse ziet ook steeds meer interesse voor iDIN vanuit de advocatuur. “Veel advocaten vertrouwen nu nog op de fax. Met name jonge advocaten kiezen voor iDIN en doen de fax de deur uit. Met iDIN werken is professioneler en efficiënter.”

Voordelen iDIN op een rij

  • Breed beschikbaar.
  • Geeft zekerheid over de identiteit van de klant.
  • Stelt persoonlijke gegevens van de klant veilig beschikbaar.
  • Direct te gebruiken door miljoenen consumenten met de vertrouwde en veilige inlogmethode van hun eigen bank.
  • Biedt de mogelijkheid om nieuwe online diensten aan te bieden en processen te versnellen.
  • Geeft bedrijven bescherming tegen identiteitsfraude, mede dankzij fraudemonitoring door de banken.
  • De Consumentenbond heeft iDIN uitgeprobeerd en vindt het veilig, makkelijk, intuïtief en snel.

Wie iDIN als identificatiedienst op zijn website aan klanten wil aanbieden, moet een iDIN-overeenkomst afsluiten met één van de deelnemende banken of identiteitsdienstverleners. Zij kunnen meer informatie geven over de kosten en de (technische) mogelijkheden om iDIN te implementeren. Meer praktische informatie voor ondernemers staat op https://www.idin.nl. Meer informatie over de digitale handtekening in combinatie met iDIN? www.ondertekenen.nl