Case study 

TAF

Wilt u de case study later nog eens teruglezen? Download hem nu!

TAF-klanten tekenen gezondheidsverklaringen met Ondertekenen.nl

TAF, een aanbieder van overlijdensrisico- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, legt de lat hoog. “Wij willen de beste dienstverlener op de markt zijn met het beste product tegen de beste prijs”, zegt algemeen directeur Nicole Hollander. “Daar hoort een volledig digitaal proces bij.” Ook het ondertekenen van polisbladen en gezondheidsverklaringen verloopt bij TAF daarom volledig online.

TAF bestormde in 2005 de markt met woonlasten-verzekeringen. In 2007 volgde de TAF Overlijdens-risicoverzekering. “Dit zijn verzekeringen van buitenlandse verzekeraars die we via intermediairs onder eigen label aanbieden op de Nederlandse markt”, vertelt Hollander.

Tien jaar later is TAF marktleider in overlijdens-risicoverzekeringen. Ruim 450.000 mensen kozen inmiddels voor een verzekering van TAF. “Wij hebben de markt voor overlijdens-risicoverzekeringen zodanig opgeschud dat de gemiddelde premies in Nederland met 40 procent daalden”, zegt Hollander. Lagere premies zorgen echter ook voor druk op de marges. “Dan is het belangrijk dat het proces voor de adviseur zo gestroomlijnd en efficiënt mogelijk verloopt. De administratieve afhandeling moet zo weinig mogelijk
tijd kosten.”

“Digitaal ondertekenen heeft de toekomst en is voor ons de manier om onze dienstverlening te optimaliseren.”

Nicole Hollander , algemeen directeur TAF

Volledig digitaal

Voor TAF reden om alle processen – zoals het invullen van een gezondheidsverklaring – volledig te digitaliseren. “Voorheen moesteen klant een gezondheidsformulier handmatig invullen, ondertekenen, inscannen en per e-mail naar ons terugsturen”, schetst Hollander. “Polisbladen werden zelfs per post verstuurd. Dan had je het over duizenden polisbladen per maand die iemand in een envelop moest doen en moest frankeren. Dat was niet erg efficiënt.”

Met die handmatige processen heeft TAF afgerekend. Hollander: “Een aanvraag voor een verzekering komt bij ons digitaal binnen. De consument ontvangt vervolgens een e-mail met daarin een link naar onze portal. Daar kan hij of zij het gezondheidsformulier invullen.”

Ondertekenen.nl

Aan het einde van het proces maakt de consument een uitstapje naar Ondertekenen.nl. Deze dienst van Evidos stuurt de gebruiker een sms-code voor het ondertekenen van het gezondheidsformulier en vervolgens een link voor het downloaden van het ondertekende document. TAF krijgt bovendien een transactiebon met daarin een overzicht van de procesvoortgang.

De inkomens- en vermogensbeschermer gebruikt de software van Ondertekenen.nl nu ook voor het ondertekenen van de polissen. “Digitaal ondertekenen heeft de toekomst en is voor ons de manier om onze dienstverlening te optimaliseren”, zo verklaart Hollander de brede toepassing van Ondertekenen.nl. “Evidos kon bovendien goed aantonen dat de digitale handtekening juridisch waterdicht is. Als er sprake is van een geschil wil je niet dat bijvoorbeeld een rechter zegt: voor mij telt alleen de geschreven handtekening. Met Ondertekenen.nl zal dat niet het geval zijn.”

Voordelen digitalisering

“Wij hadden direct een goed gevoel bij Evidos”,
zo blikt Hollander terug op de inmiddels hechte samenwerking. “Zij zijn net als wij een kleine maar groeiende organisatie met korte lijntjes. En de dienst Ondertekenen.nl werkt gewoon erg goed. De implementatie stelde niet veel voor. Het onder- tekenproces zelf is met Ondertekenen.nl rechttoe rechtaan en spreekt voor zich.”

TAF merkt de voordelen van de digitalisering inmiddels in de praktijk. Hollander: “Zowel de interne handlingkosten, de printkosten als de portokosten zijn enorm omlaag gegaan. De doorlooptijd voor het afsluiten van een nieuwe verzekering is bovendien aanzienlijk korter geworden. De adviseurs zijn dan ook zeer te spreken over de digitalisering die we hebben doorgevoerd, want die kunnen sneller zaken met ons doen.”

Winst

De belangrijkste winst ligt dus bij de adviseur en de consument. De adviseur hoeft niet nog een keer naar de klant voor de ondertekening of de klant naar zijn kantoor laten komen. “Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiel waarop hij zijn email kan ontvangen. Dus de klant kan het digitale formulier bij wijzen van spreken in zijn lunchpauze doorlezen en tekenen. Gezien de behoefte bij veel huizenkopers dat die bankgarantie er snel komt, is het fijn dat we het nu op die manier kunnen regelen.”Voor Nationale Waarborg biedt het ook zo zijn voordeel. “Door de huidige manier van digitaal ondertekenen heeft Nationale Waarborg een nog beter controlemiddel via een transactiebon van de digitale ondertekening en daarmee de zekerheid dat de bankgarantie door de juiste personen daadwerkelijk ondertekend is.”

“Wij hadden direct een goed gevoel bij Evidos”

Nicole Hollander , algemeen directeur TAF

Benieuwd hoeveel u kunt besparen?

Vul onze tool in en u weet direct hoeveel u bespaart.